!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> tuffatjejerluktardiesel -

Plugg, kultur och en bild på Niklas möte med nyfiken katt.

 2010-10-31    21:10:28   av:tuffatjejerluktardiesel
Det var filmfrossa i Ljusdal igår- det visades runt 33 filmer. Jag åkte mest dit för att se "Inget jävla joll" av Jonas Sima med Rut från Tevansjö i huvudrollen. Tveklöst den fränaste damen i Hälsingland :) Hoppas att den kommer på tv inom kort.

Pluggar karolinsk krigsföring just nu- rätt intressant och mindre rörigt än kära medeltida Europa. Det kändes som att tentan i fredags gick bra. Men man vet ju aldrig ;)

Ska publicera lite material från B uppsatsen i morgon.. om traktorsamlare.



Tatuering

 2010-10-29    15:31:03   av:tuffatjejerluktardiesel
Denna har jag bokat tid för :D

Heavymetal+Jojk=fungerar finfint

 2010-10-28    00:30:24   av:tuffatjejerluktardiesel
http://www.youtube.com/watch?v=gOWTJgRMTDo&feature=related

Har suttit och studerat jojk hela dagen- men detta blev favoriten ändå. ;)

Bilder från SM i plöjning- Robertsfors 2009.

 2010-10-26    14:22:24   av:tuffatjejerluktardiesel









Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se



Måndag

 2010-10-25    16:23:52   av:tuffatjejerluktardiesel

Har nyss varit ute i Ljusdal och letat efter en plats där jag kan skriva medeltidstenta.
Om en vecka pluggar jag fyra ämnen- Historia (heltid) Samernas kultur och religion, Etnologi och en ej avslutad sommarkurs: Karolinsk krigsföring.
Alla dessa är 50% studietakt och på distans, valde det i år, när jag har som mycket att göra :)
Skriver även på en projektplan till ett traktormuseum. Så halv ambitiös kan jag nog lägga till min personlighet.
De övriga är: galen, dålig humor och morgontrött. :D

Måste även visa en bild på ett fränt "Hottraktor" bygge som "Stövarn" i Jämtland har fixat. Notera svärmorsluckan ;)




Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Kördag hos Richard Öhman 2010

 2010-10-23    17:31:16   av:tuffatjejerluktardiesel

Varje år- i Helgum utanför Sollefteå. För mer information: www.richardstraktormuseum.se












Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Tips på hemsida med begagnade veterantraktordelar:

 2010-10-23    15:50:12   av:tuffatjejerluktardiesel
www.victoryfield.se

Niklas o Dante redo för helg

 2010-10-22    11:42:08   av:tuffatjejerluktardiesel






"Allt är inte kulturarv, men allt kan bli kulturarv”

 2010-10-21    20:24:52   av:tuffatjejerluktardiesel

Det här är ett exempel på flera av de bortglömda kulturarv som vi har i Sverige. Denna ligger utanför Kilafors i Hälsingland. Många rykten säger att byggnaden har varit ett mentalsjukhus, men då vi frågade en granne så sa denne att det alltid har varit ett fattighus.



Men varför låter man dessa byggnader förfalla? Dels kan det bero på ekonomiska aspekter, vem ska betala för drift och renoveringar? Sedan är det ju en ansvarsfråga, vem ska ta hand om det? En lösning på problemet är att "riva skiten" men leder det ändå till någonting bra?
Mentalsjukhus, sanatorier, industrier etc tillhör de svåra kulturarven, som oftast är förknippade med negativa känslor och värderingar (sinnessjukdom, smutsigt, hemskt osv)
När det moderna Sverige gick vidare mot ny utveckling och bättre metoder, så lämnades ofta byggnaderna kvar eller blev rivna.
Jag har förståelse för att man inte kan bevara allt, för det vore omöjligt. Men det är ändå viktigt att vi inte river det som inte är positivt laddat. Många av byggnaderna har ju även arkitektritade värden på så vis.
I Järvsö finns det dock ett exempel på en byggnad som inte har blivit rivet trots sin laddade symbolik, nämligen det gamla Spetälskesjukhuset. Det har stått ensamt under vissa perioder, men idag är det ett hem för dem med psykiskt handikapp. Fängelset i Falun är tex ett vandrarhem nu och vissa sanatorium har blivit hotell eller spa anläggningar.



Men vad är då kulturarv? Det  kan vara allt som vi ärver, från den gamla Bolinder-Munktell traktorn till det arkitektritade huset. Men det kan även vara en andlig lämning, språk, seder och bruk. Kulturarv är något som vi antingen kan se som något positivt, det vi uppskattar och som formar oss. Eller det som får oss att vilja blunda. Man står alltid inför en rad möjligheter inför detta, men samtidigt går det som sagt inte att förmedla allt.
”Skulle vi definiera kulturarv som allt är vi tvungna att hitta på en ny term för det man i samhället definierar som speciellt och bevarande och fömedlingvärt” (Museer och kulturarv,2003, s13.)




Kulturarv kan även vara något som är så negativt laddat att vi bara helst bara vill glömma dess existens, om det förstörs så försvinner det och vi kommer att sluta påminnas om det. Det lever bara kvar som fragment av historia. Ett mentalsjukhus kan vara orepresentativt nu, men hur skulle det se ut efter en längre tid? Kanske den då få ett annat värde och genom den synvinkel bli en symbol för en ort? Ibland är det lättare att glömma än att minnas. I det här fallet då det kommer i kontakt med ett sådant problem, blir det synligt.
Valet av kulturarv är en svår process, som inte minst är beroende av tidigare ideologier och val vilka styr nuvarande värderingar av vad som är kulturarv” (Museer och kulturarv,2003,s15.)





Samtidigt tycker jag, ska det även inte utesluta vissa grupper i samhället. För alla har rätt till ett kulturarv- för att stärka det egna jaget och få kännna en nationell samhörighet. De grupper som i samhället ses som problematiska, oftaste de kriminella och psykiskt sjuka har ofta ingen given plats i samhället, ej heller många gånger på museerna, om de nu inte är special museer.
Kanske vill man inte ta in en annan opassande bild på det vanliga länsmuseet. Officiella kulturarv som kan stänga ute samhällsgrupper har mycket med det arv som vi känner att vi inte riktigt kan hantera, eftersom det många gånger väcker för starka känslor. Kanske är det därför som museerna, om de inte är specialmuseer väljer att inte visa detta bland sina vanliga utställningar? Jag kan förstå det smärtsamma i det hela, men samtidigt tycker jag inte att man ska glömma historien, genom att stoppa huvudet i sanden för det som verkligen har hänt.
”Kulturarv är med andra ord inget som de offentliga institutionerna har ensamrätt på. Ej heller är det något oskyldigt och per definition gott. Istället kan det vara på sin plats att erkänna dess möjligheter, på gott och ont och ständigt vara beredd att bearbeta och ompröva såväl dess politiska som praktiska aspekter." (I Industrisamhällets slagskugga,2005 s 8.)






Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Meningen med livet- Traktormuseum

 2010-10-20    13:03:27   av:tuffatjejerluktardiesel
http://www.youtube.com/watch?v=9WVoGRZjsTs

"Glöm aldrig Ådalen"

 2010-10-20    10:33:03   av:tuffatjejerluktardiesel
Besökte Ådalen i somrast på väg upp till Umeå- tycker att minnesmärket av konstnären Lenny Clarhäll är hur fint som helst.
Här är en scen ur en film, som ska visa händelseförloppet 1931: http://www.youtube.com/watch?v=zYhsPx10Kls









Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se



Tips!

 2010-10-19    14:44:55   av:tuffatjejerluktardiesel
www.ljusdalsbygdensmuseum.se under fliken information kan ni hitta filmer av Erik Eriksson. 
Kom i kontakt med detta material när jag praktiserade på museet i år under maj månad. Nämnde det här i min praktikrapport till skolan och lägger ut en utdrag. Så ni får en liten presentation kring denne:

Erik Eriksson bodde i Näsberg i Ljusdals kommun och filmade de människor som bodde och verkade i skogen och den glesbygd runtom i Sverige. Vilken gjorde under sin levnadstid omkring 100 filmer från Gotland till Sitasjaure i Lappland, men till stor del handlar filmerna om Hälsingland.
Idag arbetar Åke Palm som är anställd på museet med filmmaterialet, som under vissa tillfällen åker ut och visar allmänheten utvalda filmer. Rättigheterna ägs av museet och är ansvariga för dess försäljning. År 2009 visade dokumentärfilmen om Erik Eriksson som gjordes av Jonas Sima, vilken är en känd filmare med anknytning till Ljusdal.

Kan rekommendera dessa filmer, de är väldigt sevärda- handlar om allt från timmerkörning, angelfiske, Porjus kraftstation, lastbilar till flottning i Kvistabäcken. 





Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se



Kvistabäckens flottningsled

 2010-10-19    14:05:38   av:tuffatjejerluktardiesel
Den här leden hittar man utanför Ramsjö/Tevansjö i Hälsingland. Besökte platsen först i sommar, fastän vi har en stuga som ligger i närheten. Så jag tog lite bilder och gick runt och tittade.

Här har jag plockat ut den mest väsentliga texten om leden, från en skylt som finns intill bäcken:

Flottningsepoken:

Under 1800-talets andra hälft skedde en kraftig tillväxt av trä- och sågverksindustri i Sverige. I norra Hälsingland och Härjedalen fanns goda förutsättningar för exploatering av de stora skogarna, men för att skogsindustrin skulle få fart krävdes förbättrade transportmöjligheter. Flera flottleder byggdes och älvar rensades så att de skulle kunna utnyttjas för flottning till industrierna och senare till järnvägen för omlastning och vidare transport.



Flottledens historia:

Kvistabäckens flottled byggdes under åren 1877-1878 troligen av Marma Sågverks AB. Leden sträcker sig från tjärnen Hämalampi i Härjedalen till Västersjön i Hälsingland. Timret flottades sedan vidare till sågverken via Enån och ut i Ljusnan, en bit nedanför Laforsen. Virket höggs vintertid och fraktades med häst till uppsamlingsplatser längs flottleden där det mättes och märktes. Flottningen ägde sedan rum när vårfloden kom och vattentillgången var tillräcklig. Till en början bestod leden av trärännor, men av dem finns inga spår kvar. Vid en ombyggnad mellan åren 1903 och 1909 stenskodde man kanalerna med huggen sten. På bäckens botten lades två lager timmerstockar.



Renovering:

Timmerflottningen pågick fram till mitten av 1930-talet. År 1968 lades flottningen på Ljusnan ned och man börjar riva flottningsanläggningar. Kvistabäcken lämnades dock och renoverades i slutet av 1970-talet. Efter det växte anläggningen igen och under åren 1993-1994 restaurerades hela leden så att den åter igen gick att använda.
Idag är den kanske en av Sveriges bäst bevarade flottled och den byggnadsminnesförklarades 1994. Någon gång i maj eller juni varje år arrangeras en flottningsdag.










Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Några bilder från BM-dagen i Eskilstuna 2010

 2010-10-18    21:26:07   av:tuffatjejerluktardiesel


Munktellmuseet och BM:s gamla fabrikslokaler.


En jubileumsmodell av 650.


Bm 20 med halvband.



"Koooom o hjäääälp mä, koooom o hjäääälp mä.. nä behövs int." (Viktor vid kallstart)


En sådan eller Krabat letar jag efter, så tips vore fint. ;)


Bison








Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Häftig bergtruck

 2010-10-16    19:05:48   av:tuffatjejerluktardiesel
hos Lindströms utanför Sundsvall







Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Brännåssågen

 2010-10-15    12:48:49   av:tuffatjejerluktardiesel
Det här är en gammal ramsåg som finns utanför byn Brännås i Hälsingland där jag kommer ifrån.
Den är helt fungerande trots sin ålder, då en far och son provade att såga en stock för några år sedan. Vi kallar den i folkmun för "spöksåga" då det sägs vara en piga som begravde sitt barn på marken intill sågen. Men det var nog bara en skröna, så att barn skulle hålla sig undan den, kan lätt bli en farlig lekstuga.

Detta går att läsa om sågen (dåligt uppdaterad bara):

Brännåssågen. Sågen låg tidigare i Görlingsberget i Brännås, men flyttades 1859 till nuvarande plats. Sista stocken sågades år 1927.

Typ: En-ramig såg med vattenhjul
Byggnadsår: Troligen 1870
Ägare: Innehavare av mantal satt jord i Brännås by.

Bjuråkers hembygdsförening renoverade yttertaket år 1964. Medel till takläggningen erhöll föreningen som gåva från AB Iggesunds bruk.
Sågen restauerades helt av Hudiksvalls kommun 1973 efter iniativ från Ivar Ringkvist, ordförande i Bjuråkers hembygdsförening.












Kan även visa föregångaren till ramsågen som var kransågen, denna finns på Pengsjö nybyggarmuseum utanför Umeå. Kan ju tänka mig hur hemskt det var för den som stod under sågen och fick allt spån på sig och i ögonen. Men han var även den som fick mest betalt också, om det nu var en fördel. 




 Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Några amerikanska lastbilar

 2010-10-15    11:30:35   av:tuffatjejerluktardiesel
Ännu en favorit :) Fotade i Umeå och Valbo, dock inga bra bilder. Verkar ha blivit akut skelögd när jag tog dem.
Man hoppades ju varje gång att en ung Sylvester Stallone skulle skutta ur en av dem.. men näe :D
 









Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

"Nästa station Mora"

 2010-10-14    22:01:51   av:tuffatjejerluktardiesel
Här är min hund Niklas. (Ja jag vet, han ha ett rätt udda namn) :D
Han hänger med nästan överallt på mina äventyr, då olja i pälsen och fartvind på 40km/h ingår. 

Från början brukade jag skjutsa katten Maxxum (alla katter döpta efter Case modeller) i Boxern, men morsan tyckte att det var lite för extremt. Trots att han brukade ligga och sova vid bakrutan. 













Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se
 









36.an historia

 2010-10-14    18:44:58   av:tuffatjejerluktardiesel
Textkälla från www.traktorveteraner.se av Ola Viklund:

Enligt Rapportkortet från Bolinder-Munktell så lämnade 36:an monteringsavdelningen på BM i Eskilstuna den 6/2 1952.

Den såldes via Arosbygdens Lantmannaförbund till Bröderna Lars-Erik o Urban Jädersten i Vendle Dingtuna. 36:an levererades till Jäderstens den 2/3 1952 med registreringsnummer U5793.

Bröderna Jädersten ägde 36:an ända tills den 6/11 1963 då den byttes in av Arosbygdens Lantmannaförening igen. Bröderna var lantbrukare så troligtvis nyttjades 36:an på gården till diverse göromål. Underligt nog så var den inte beställd med trepunktslyft enligt Rapportkortet från BM. Men kanske hade bröderna gamla bogserade jordbruksredskap sedan tidigare och inte ville ta den extra utgiften som bakmonterad trepunktslyft innebar.

Den 8/4 1964 köper Lantbrukare Holger Dalestig från Hållstaberget Tillberga 36:an av Lantmannaförbundet. Dalestig brukar 36:an i fem år tills den 21/4 1969 då återigen Lantmannaförbundet byter in 36:an.

Därefter ägs 36:an av en Birger Sven Grevlinge Irsta. Under tiden får den det nya registreringsnumret AGA613 som den har än idag. Den 13/12 1973 byts den återigen in av Lantmannaförbundet och blir stående där tills den 4/4 1974 då Hans Elander i Ås Västerås köper den.

36:an blir kvar hos Elander i 10 år ända fram tills den 30/10 1984 då den kommer tillbaka till Lantmannaförbundet som numera heter Lantmännen Maskincentral i Västerås HB.

Den 28/12 1984 så lämnar 36:an för första gången trakterna kring Västerås för sitt nya hem i Leksand hos Hans Örnefeldt. Konstigt nog så byter den ägare redan den 31/12 samma år. Ny ägare blir Bengt Hansson i Leksand.

(Därefter hamnade den i Los och till sist Bjuråker, kan jag tillägga :)



Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Lite före och efter bilder på 36:an från 2008

 2010-10-14    18:33:12   av:tuffatjejerluktardiesel

Jag köpte traktorn i Los 2008, då hade den en lastare som heter A2 om jag minns rätt. Men den sålde jag i år, lite ågren där. Men grejjerna ska användas också o inte bara stå under en pressening.
När jag och Petri skulle köra hem traktorn så gick slangen till lastarn sönder mitt på en öde väg mellan Los och mot Ljusdal. Petri som körde traktorn gick ut och försökte binda upp allt som hade rasat. Jag stod bakom med bil och en biltrailer (som jag inte ens hade behörighet på, fick reda på det i efterhand, ehm) då kom en polisbil och stannande bakom oss och några cops gick ut o frågade Petri om det var några problem. Men det var det ju inte, så dom kunde åka vidare. Risken att möta en polis där uppe är kanske inte stor. Men lite olaglig kände man sig ju :D

Sedan körde vi hem den till Bjuråker och Petri va snäll och köpte en ny ljuddämpare till mig, men när vi testade den så lät den som en Boxer. Nja.. man vill ju ha det rätta ljudet, även om det nu sitter en borschpump på denna och inte en injector. Så då tog vi en tunn plåt och klädde in gamla dämparen i den. Såg nästan som ny ut på så vis.
Hade heller ingen generatorrem, för den hade gått av hos den förra ägaren. Så då tog jag tre buntband och satte dit som fick fungera som rem. Petri skakade på huvudet åt detta, men min kontruktion höll i 24 mil sedan. Bonnlösningar är det bästa de.

Jag valde även att plocka bort hytten, för anser inte att det ska vara en sådan på de gamla traktorerna. Bara Boxer som är snygg med hytt.
Målningen av traktorn tog ca nio timmar och då i non stop. Jag var blondin då och hade bengaorange som slingor i flera måndader efteråt. Mina hund Niklas, som annars är vit, var även han grön och orange. Vi har nog aldrig varit så snygga som då.
Det som tog mest tid att ordna, var att plocka bort de flerfaldiga dubb som den andra ägaren hade skruvat dit. Blev många timmars svordomar över detta. Dekalerna beställde vi på Stigges reklam i Järvsö.
Men jag är nöjd över resultatet och sedan målades även en spridare i samma färger, den fick jag av Petri i julklapp. Vilken var i från hans by och som köptes ny av en man, som hälsade att han var glad att spridaren användes fortfarande. Det var roligt att höra tycker jag.







Jag som lyfter med Petris Case, dock lite för fort, för det knakade över hela byn.










Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Höst

 2010-10-13    15:48:55   av:tuffatjejerluktardiesel

Tog bilden på morgonen igår och vädret kunde man som inte alls klaga på. Hösten är ju en favorit.
Den här vägen kan man åka och komma runt till en skogsby som heter Remman, där min farfar är uppväxt och även pappa. Byn hade omkring 5-8 hus, smedja, skola osv. Men nu återstår bara en källargrund av det gamla och en stockholmare har ett sommarhus där nu. I området växer även ett flertal fridlysta blommor.
I sommar träffade jag en 98-årig före detta stensprängare, som hade bott där på Remman och han kunde berätta lite om hur dom hade det bland annat, bra att dokumentera sådant.
Själv brukar jag fiska mycket i Remmasjö som ligger i närheten och där kan man få stora gäddor.








Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se


Liten grålle

 2010-10-13    12:11:09   av:tuffatjejerluktardiesel

Mobilbild från Zorbcenter i Döviken 2008, då det var grålle tema. Tycker att den ser så rolig ut, lilla grållen i kontrast mot de stora moderna traktorerna (bla Fendt,en ganska frän monstertraktor) 







Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

T-Ford från 1924

 2010-10-12    21:36:36   av:tuffatjejerluktardiesel

Häromdagen besökte jag Jonas A Jonssons traktormuseum i Järvsö. Jonas är jag bekant med sedan tidigare, han visade oss sin nya pärla till museet. Är den int fantastisk så säg. :-) Vilket skick!
Jonas berättade att han fick köpa bilen av en kompis, som i sin tur hade fått den i gåva av frun.
Det var lite mörkt inne bland bilarna, så bilderna blev inte så bra och konstigt nog tog jag heller inga detaljbilder.






Jonas håller även på att göra ordning en tredje hall, där en lastbil samt några traktorer ska stå. Han har även byggt ett rum där det ska bli en utställning med foton på maskiner/traktorer. Ska bli spännande att få se resultatet.

Kan rekommendera alla andra traktorintresserade ett besök, för det finns mycket att titta på.
Öppet efter överenskommelse.

Bifogar även en länk på andra lantbruks/traktor/maskin museer i Sverige:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=17492&a=Bes%F6k%20ett%20lantbruksmuseum#Scen_1



Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se






36 vs Viktor

 2010-10-11    17:59:27   av:tuffatjejerluktardiesel
 



Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

Petri Hjalmarsson berättar om minnen med sin Volvo Boxer 350.

 2010-10-10    18:32:24   av:tuffatjejerluktardiesel

Petri Hjalmarsson är 46 år och bor i Sörlia i Bjuråker på en gammal hälsingegård som är byggd omkring 1600-talet. Han är till yrket traktorförare inom maskinringen.

Jag började skotta snö år 1975 när jag var elva år med en BM 35 som var gul med en grön militärskyddsram och vilken hade en taklucka som gick att öppna. Pappa höll på att klämma sitt finger på den, då harvade på åkern. Luckan kunde kärva fast i öppet läge. 35.an såldes till en grannby utanför Ljusdal som heter Holänna.
1976 köpte vi Volvo Boxern, vilken min far blev den andra ägaren på. Han uppskattade den väldigt mycket och kallade den för "gårdshästen" och hans önskan på äldre dar var att den inte skulle säljas utan vara kvar på gården.
Till Boxern köpte min far en ny trima vinch som används än idag, vi drog helstam med den i skogen och det var underlättade. Traktorn användes i jordbruket, men fick pension efter några år när en bonde i byn byggde en ny ladugård och behövde arrendera vår mark.
År 1980 inköptes en begagnad Ålequick lastare som vi monterade dit, en dag när vi lastade sågtimmer på en vagn med lastaren så råkade vi ut för en incedent. Vi kopplade lyftsaxen och när jag lyfte upp stocken som den var fastsatt i, så vägde denna över mot kylaren och slog ner frmför kylarlocket och ovanför Volvomärket. Bucklan är kvar på traktorn än idag som ett minne över denna händelse. Jag vill inte knacka ut ett stycke historia.
Vintern 81-82 röjde jag snö åt Hudiksvallskommun och till pensionärer i byarna runt omkring där jag bor.
Från och med femtonde november till och med nyårsafton hann jag med sexton snösvängar. Det snöade fruktansvärt minns jag och Boxern fick gå varm minst varannan dag. Redskapen jag använde till den var, ett frontmonterat snöblad med bom under traktorn och lyftet gjordes med frontlastare och kedja.
1986 lade min far ett anbud till vägverket i Delsbo om att få bogsera en vält på ett vägbygge mellan Holmberg och Norrberg, vilken var en sträcka på ca sju kilometer. Jag packade bärlager under asfalten för att ett nytt lager skulle läggas ovanpå det gamla. Vilket räckte hela sommaren och Boxern var utmärkt att använda pga den låga bränsleförbrukningen. Jag tankade kanske en till två gånger per vecka.
År 87 köpte jag en John Deer trakor 3130 och därmed kom Boxern att avlastas från grövre arbeten.
Idag brukar jag använda Boxern till lite mer lätta arbeten, har i nuläget en Case Maxxum 135.a som är min brukstraktor. Ibland åker jag tillsammans med Carola på traktorutflykt med Dellenbygdens motorveteraner. Jag tycker att jag har fått en ny syn på veterantraktorer idag. Jag anser att man ska bevara ett industriellt kulturarv och vara rädd om det. För att dessa traktorer inte ska försvinna då tillverkningen inte existerar idag.
Har valt att inte renovera Boxern, då jag vill ha den i sitt ursprungliga skick. Min far monterade dit en bakruta i slutet av 70-talet, från en 430 Buster och nedanför rutan en isolering mot traktorkroppen. Så att vi skulle få värme i hytten. Elementen är original och sitter fastskruvad bak i stolen, även ett på varje skärm, samt ett grått boschelement med luckor, vilket är raritet idag.







Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se










Om mig, bloggen och allt annat.

 2010-10-10    13:36:42   av:tuffatjejerluktardiesel

Tänkte att det kunde vara trevligt med en ny blogg- inte för att jag varit så aktiv förut med de andra som jag skapat och mer eller mindre glömt bort. Men kan ju lägga mer tid på denna. Tänkte fokusera på just traktorer, maskiner och dess ägare.

Kan ju kort presentera mig själv till att börja med:

Heter Carola, är 26 år. Kommer ifrån Hälsingland, men letade mig upp till Umeå och Holmsund för några år sedan. Där jag har pluggat museologi vid Universitetet. Har läst hela livet snart- just nu är det kurserna: Historia, Samernas kultur och religion som gäller i höst. Senare kommer jag fortsätta med Etnologi, vilken är mitt favoritämne.
Hoppas någon gång att få arbeta vid ett industrimuseum- då mitt intresse för just detta gällande maskiner, historia och den teknik som fanns då är stort. Men även människans livsvillkor vid den tiden, samt de rörelser och förbund som startade.

Har annars en intresse för veterantraktorer, gärna då BM eftersom jag har en 36:a. Detta började för några år sedan i och med att jag lånade Petri Hjalmarssons Volvo Boxer från 59 och skottade snö och andra sysslor. När jag var runt tio år körde jag morbrors grålle på slottern mycket, men den var stegrade lätt och jag brukade kalla den för "my little pony traktorn." 
Annars brukade jag hänga med farsan i tidig ålder och få åka diverse lastbilar och väghyvlar. Farfar köpte även en ny röd Viktor som min farbror äger nu, det tufftuff ljudet hör uppväxten till på något vis.

Min egen 36:a från 1952, har jag skapat en egen historia med- som det känns. Måste ha kört sammanlagt 150 mil på den på bara några år. Därav två resor till Jämtland, varav en senast i år. Men det kommer inte att bli några sådana längre turer i framtiden. Utan jag kommer att hålla mig till lokala arrangemang.
Har även vunnit några fina priser med dyngsprideekipaget. Arvika spridaren fick jag av Petri i julklapp för ett år sedan och vi målade om den i BM:s färger, då den var i dåligt skick. Annars föredrar jag original.  
Har även skrivit en B-uppsats om traktorsamlare och tänkte publicera vissa delar ur den här på bloggen.

Ja- mer inlägg kommer senare ;)













Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!