Petri Hjalmarsson berättar om minnen med sin Volvo Boxer 350.

 2010-10-10    18:32:24   av:tuffatjejerluktardiesel

Petri Hjalmarsson är 46 år och bor i Sörlia i Bjuråker på en gammal hälsingegård som är byggd omkring 1600-talet. Han är till yrket traktorförare inom maskinringen.

Jag började skotta snö år 1975 när jag var elva år med en BM 35 som var gul med en grön militärskyddsram och vilken hade en taklucka som gick att öppna. Pappa höll på att klämma sitt finger på den, då harvade på åkern. Luckan kunde kärva fast i öppet läge. 35.an såldes till en grannby utanför Ljusdal som heter Holänna.
1976 köpte vi Volvo Boxern, vilken min far blev den andra ägaren på. Han uppskattade den väldigt mycket och kallade den för "gårdshästen" och hans önskan på äldre dar var att den inte skulle säljas utan vara kvar på gården.
Till Boxern köpte min far en ny trima vinch som används än idag, vi drog helstam med den i skogen och det var underlättade. Traktorn användes i jordbruket, men fick pension efter några år när en bonde i byn byggde en ny ladugård och behövde arrendera vår mark.
År 1980 inköptes en begagnad Ålequick lastare som vi monterade dit, en dag när vi lastade sågtimmer på en vagn med lastaren så råkade vi ut för en incedent. Vi kopplade lyftsaxen och när jag lyfte upp stocken som den var fastsatt i, så vägde denna över mot kylaren och slog ner frmför kylarlocket och ovanför Volvomärket. Bucklan är kvar på traktorn än idag som ett minne över denna händelse. Jag vill inte knacka ut ett stycke historia.
Vintern 81-82 röjde jag snö åt Hudiksvallskommun och till pensionärer i byarna runt omkring där jag bor.
Från och med femtonde november till och med nyårsafton hann jag med sexton snösvängar. Det snöade fruktansvärt minns jag och Boxern fick gå varm minst varannan dag. Redskapen jag använde till den var, ett frontmonterat snöblad med bom under traktorn och lyftet gjordes med frontlastare och kedja.
1986 lade min far ett anbud till vägverket i Delsbo om att få bogsera en vält på ett vägbygge mellan Holmberg och Norrberg, vilken var en sträcka på ca sju kilometer. Jag packade bärlager under asfalten för att ett nytt lager skulle läggas ovanpå det gamla. Vilket räckte hela sommaren och Boxern var utmärkt att använda pga den låga bränsleförbrukningen. Jag tankade kanske en till två gånger per vecka.
År 87 köpte jag en John Deer trakor 3130 och därmed kom Boxern att avlastas från grövre arbeten.
Idag brukar jag använda Boxern till lite mer lätta arbeten, har i nuläget en Case Maxxum 135.a som är min brukstraktor. Ibland åker jag tillsammans med Carola på traktorutflykt med Dellenbygdens motorveteraner. Jag tycker att jag har fått en ny syn på veterantraktorer idag. Jag anser att man ska bevara ett industriellt kulturarv och vara rädd om det. För att dessa traktorer inte ska försvinna då tillverkningen inte existerar idag.
Har valt att inte renovera Boxern, då jag vill ha den i sitt ursprungliga skick. Min far monterade dit en bakruta i slutet av 70-talet, från en 430 Buster och nedanför rutan en isolering mot traktorkroppen. Så att vi skulle få värme i hytten. Elementen är original och sitter fastskruvad bak i stolen, även ett på varje skärm, samt ett grått boschelement med luckor, vilket är raritet idag.







Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se










 Ola Viklund

Va bra det blev :)

 2010-10-12    14:57:03
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!