Lite före och efter bilder på 36:an från 2008

 2010-10-14    18:33:12   av:tuffatjejerluktardiesel

Jag köpte traktorn i Los 2008, då hade den en lastare som heter A2 om jag minns rätt. Men den sålde jag i år, lite ågren där. Men grejjerna ska användas också o inte bara stå under en pressening.
När jag och Petri skulle köra hem traktorn så gick slangen till lastarn sönder mitt på en öde väg mellan Los och mot Ljusdal. Petri som körde traktorn gick ut och försökte binda upp allt som hade rasat. Jag stod bakom med bil och en biltrailer (som jag inte ens hade behörighet på, fick reda på det i efterhand, ehm) då kom en polisbil och stannande bakom oss och några cops gick ut o frågade Petri om det var några problem. Men det var det ju inte, så dom kunde åka vidare. Risken att möta en polis där uppe är kanske inte stor. Men lite olaglig kände man sig ju :D

Sedan körde vi hem den till Bjuråker och Petri va snäll och köpte en ny ljuddämpare till mig, men när vi testade den så lät den som en Boxer. Nja.. man vill ju ha det rätta ljudet, även om det nu sitter en borschpump på denna och inte en injector. Så då tog vi en tunn plåt och klädde in gamla dämparen i den. Såg nästan som ny ut på så vis.
Hade heller ingen generatorrem, för den hade gått av hos den förra ägaren. Så då tog jag tre buntband och satte dit som fick fungera som rem. Petri skakade på huvudet åt detta, men min kontruktion höll i 24 mil sedan. Bonnlösningar är det bästa de.

Jag valde även att plocka bort hytten, för anser inte att det ska vara en sådan på de gamla traktorerna. Bara Boxer som är snygg med hytt.
Målningen av traktorn tog ca nio timmar och då i non stop. Jag var blondin då och hade bengaorange som slingor i flera måndader efteråt. Mina hund Niklas, som annars är vit, var även han grön och orange. Vi har nog aldrig varit så snygga som då.
Det som tog mest tid att ordna, var att plocka bort de flerfaldiga dubb som den andra ägaren hade skruvat dit. Blev många timmars svordomar över detta. Dekalerna beställde vi på Stigges reklam i Järvsö.
Men jag är nöjd över resultatet och sedan målades även en spridare i samma färger, den fick jag av Petri i julklapp. Vilken var i från hans by och som köptes ny av en man, som hälsade att han var glad att spridaren användes fortfarande. Det var roligt att höra tycker jag.







Jag som lyfter med Petris Case, dock lite för fort, för det knakade över hela byn.










Copyright©2010tuffatjejerluktardiesel.blogg.se

 Anders Lagerkvist

Mycket mycket trevlig sida/blogg du har!! Hittade hit via Richards sida.. Jag är själv smått tokig i gamla prylar och samlar på alla möjliga fordon och föremål.. Jag har för tillfället runt 25st traktorer varav 2st är BM36or och den ena köpte jag igår, det är en 56a med lastare som ser ut till att vara i gott skick då den blivit ompysslad en del på senare tid av förre ägaren som tyvärr råkade ut för en olycka och dog (traktorn var inte inblandad), min andre är en 52a som är under renovering (lite avstannad pga andra projekt kommit i vägen), köpte den med skuren Injektor pump, den hade gått utan olja i regulatorn i många år.. Pumpen har jag själv renoverat och fått provkörd/inställd i bänk, nu väntar den på topprenovering och en allmän översyn sen ska den kunna komma ut i trafik igen.. Jag har även en BM 470 som just nu står och väntar på topprenoveringar, översyn bromsar och en ny koppling mellan insprutningspump och motor, inte lätta att hitta.. Happy new year and keep up the good work with the tractors and the blogg!!

 2011-12-31    17:44:57
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!