Om mig, bloggen och allt annat.

 2010-10-10    13:36:42   av:tuffatjejerluktardiesel

Tänkte att det kunde vara trevligt med en ny blogg- inte för att jag varit så aktiv förut med de andra som jag skapat och mer eller mindre glömt bort. Men kan ju lägga mer tid på denna. Tänkte fokusera på just traktorer, maskiner och dess ägare.

Kan ju kort presentera mig själv till att börja med:

Heter Carola, är 26 år. Kommer ifrån Hälsingland, men letade mig upp till Umeå och Holmsund för några år sedan. Där jag har pluggat museologi vid Universitetet. Har läst hela livet snart- just nu är det kurserna: Historia, Samernas kultur och religion som gäller i höst. Senare kommer jag fortsätta med Etnologi, vilken är mitt favoritämne.
Hoppas någon gång att få arbeta vid ett industrimuseum- då mitt intresse för just detta gällande maskiner, historia och den teknik som fanns då är stort. Men även människans livsvillkor vid den tiden, samt de rörelser och förbund som startade.

Har annars en intresse för veterantraktorer, gärna då BM eftersom jag har en 36:a. Detta började för några år sedan i och med att jag lånade Petri Hjalmarssons Volvo Boxer från 59 och skottade snö och andra sysslor. När jag var runt tio år körde jag morbrors grålle på slottern mycket, men den var stegrade lätt och jag brukade kalla den för "my little pony traktorn." 
Annars brukade jag hänga med farsan i tidig ålder och få åka diverse lastbilar och väghyvlar. Farfar köpte även en ny röd Viktor som min farbror äger nu, det tufftuff ljudet hör uppväxten till på något vis.

Min egen 36:a från 1952, har jag skapat en egen historia med- som det känns. Måste ha kört sammanlagt 150 mil på den på bara några år. Därav två resor till Jämtland, varav en senast i år. Men det kommer inte att bli några sådana längre turer i framtiden. Utan jag kommer att hålla mig till lokala arrangemang.
Har även vunnit några fina priser med dyngsprideekipaget. Arvika spridaren fick jag av Petri i julklapp för ett år sedan och vi målade om den i BM:s färger, då den var i dåligt skick. Annars föredrar jag original.  
Har även skrivit en B-uppsats om traktorsamlare och tänkte publicera vissa delar ur den här på bloggen.

Ja- mer inlägg kommer senare ;)













Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!