Historien om Victor´n

 2011-01-16    15:58:56   av:tuffatjejerluktardiesel
Alla som samlar på traktorer bruka ha minst en Victor. Dessa slitvargar har varit populära ända sedan dom presenterades under mitten av 50-talet.
Dom finns både som Bolinder-Munktell Typ230 Victor eller som Volvo T230. Detta kom av att man kunde köpa dom både hos Lantmännen Maskin och fick då en Grön/Orange-Röd BM Victor. Eller så köpte man den hos Volvo och fick då en rödlackerad Volvo T230.


Fyndskicket

Denna Victor köptes ny från Volvo av Henry Hilmersson på gården Stockholmsbråten strax utanför Götene i Skaraborgslän.
Traktorn levererades till Hilmersson den 21/12-59 och användes på gården där han hade mjölkdjur.
Hilmersson brukade Victorn fram till 1966 då han bytte in den på Rose´ns Maskinfirma mot en ny BM Buster 400.

Nästa ägare till Victorn blev Folke Svensson som hade gård några mil från Hilmersson. Hos Svensson stannade Victorn ända till 1978. Svensson använde också Victorn på sin mjölkgård. Möjligen som andra traktor.

Efter 1978 så lämnar Victorn Götenetrakten och sälj norrut.

År 2003 blir traktorsamlaren Richard Öhman i Helgum utanför Sollefteå erbjuden att köpa en Victor som stod nersjunken på en åkerkant i Viksjö mellan Helgum och Sundsvall. Öhman köper traktorn och tar hem den till museet. Men eftersom dom har hästar hemma på gården så uppkommer behovet att använda Victorn till att dra höpressen.
Motorn sitter dock fast eftersom det läckt in vatten genom avgasröret under dom år den stått stilla ute på åkern.
Men efter lite diesel i cylidrarna och bearbetning med slägga och en träbit så lossnar kolvarna och motorn monteras ihop igen med original toppackningen. Otroligt nog så startar Victorn om än dock med ett enormt vevhuskomp.
I detta skick får Victorn tjänstgöra som diversetraktor på gården samt stå som objekt inne i museet.

Sommaren 2005 blir jag bekant med Richard och börjar hjälpa till lite på museet och på kördagarna som han arrangerar på somrarna. Redan första gången jag körde Victorn så föll jag för den. Har ju vuxit upp med ljudet av dom här hemma på byn.
Jag började nämna för Richard att jag ville köpa Victorn men det var tvärstopp. Så jag fick nöja mig med en del småturer runt museet o lite körning kring kördagarna. Men det som störde var just hur illa motorn gick. Röken ur avgasröret var kolsvart och stank svavel i mängder. Sen började den bli mer o mer svårstartad med åren.

Men så hösten 2010 fick jag äntligen överta Victorn. Jag började direkt att planera för en motorrenovering eftersom att allt annat var i bra skick.
Goda vännerna Åke Eliasson o Marianne Kihlgren hjälpte mig o Richard att byta foder, kolvar och vevlager. Toppen lämnades in och helrenoverades. Även spridarna fick nya spetsar och provtrycktes hos en bekant.



Nu går Victorn otroligt fint i motorn och jag har kört den runt på museiområdet flera ggr så att fodren ska få slitas in på ett bra sätt.

Efter de här så började jakten på att finna reghandlingarna så att jag skulle kunna registrera in den.
Med lite detektivarbete så fick jag tag i brorsonen till Henry Hilmersson. Rolf Hilmersson lyckades dock inte finna några uppgifter om traktorn, men tipsade om en traktorsamlare i trakten som hette Håkan Albertsson.
Albertsson nappade genast och började forska om Victorns öden. Han kontaktade sonen till Folke Svensson som var andra ägaren. Denne Jörgen sökte också efter regnummer eller dylikt men utan resultat. Men så kom hans hustru på att i en gammal skänk fanns en del papper kvar efter Folke Svensson. O där hittade man ett försäkringsbrev med regnumret på. BINGO!!!

Albertsson kontaktade mig direkt och jag fick skriva ner ECN 894. Detta var ju mycket glädjande för nu kunde jag leta reda på originalhandlingarna och återregistrera Victorn.
Jag blev nyfiken och skickade ett sms till Transportstyrelsen bara för att se vad numret fanns på idag. O döm om min förvåning när det står: TR. Volvo T230 1959 års modell. I TRAFIK!!!!!!!
Alltså Victorn var fortfarande inregistrerad!!!
Jag ringde till registrerade ägaren som fanns i Viksjö där Richard Öhman köpt traktorn 2003. Han svarade glatt att jo visst fanns papperen kvar. O han hade låtit den va kvar i registret ifall "pöjken" körde efter vägen med den.
Han hade väntat i alla år att Richard skulle hämta dom.

Ja detta är en lite förkortad historia om min Volvo T230. Nu kommer den att finnas här på gården och få utföra lite lättare sysslor. Om inte annat så kan man ju starta den o lyssna på de härliga ljudet o ta en tur runt byn.



Gästbloggare: Ola Viklund (Veterantraktor-Ola) www.traktorveteraner.se
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!