Saltstek

 2013-11-29    01:24:43   av:tuffatjejerluktardiesel
Häromdan försökte jag göra något matlagsningskreativt och resultatet blev en saltstek av årets älgstackare ;)
 
 
Ja hur gör man då:
Jag brukar ta upp en köttbit ur frysen som får ligga framme några timmar (på säkert avstånd från katter).
Därefter lägger jag ned steken i en järngryta och strör över (låter den bada i)  600 gram salt (ett helt paket med andra ord.) Nu kanske det låter som rena natriumsjälvmordet, men hemligheten är att kött enbart drar till sig det salt som behövs. Sedan ställer jag in grytan (utan lock) i ugnen ca 12 timmar och 100 grader. Därefter gör man en arkeologisk utgrävning och borstar bort salttäcket. Klart!
 
Länkar även till www.middagshjälpen.se där jag precis blivit medlem.
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!